Blog dag 2 - Reisverslag uit Feketić, Servië van Jeugddiaconaat HG Oud-Beijerland - WaarBenJij.nu Blog dag 2 - Reisverslag uit Feketić, Servië van Jeugddiaconaat HG Oud-Beijerland - WaarBenJij.nu

Blog dag 2

Door: Anna en Sanne

Blijf op de hoogte en volg Jeugddiaconaat

31 Juli 2018 | Servië, Feketić

Hey allemaal!

Vandaag begon onze eerste echte werkdag in Servië! Na een nachtrust die voor sommige kort en voor andere normaal was begonnen wij de dag met een goed ontbijtje yoghurt met granola, Servisch brood met wat beleg zoals Honing kaas en worst. Kwart voor 9 stonden we allemaal paraat om te vertrekken met de busjes naar dominee Alexander. De reis er naar toe was hobbelig, warm maar mooi! Je zag veel van servie de grote zonnebloemvelden, gekleurde huizen, zwerfhonden die op straat liepen en ook zagen we een paard en wagen langs komen! Toen we onderweg waren zagen we de tegenstellingen hier, de ene straat waren mooie grote huizen met dikke auto’s ervoor, je hoeft maar 1 straat veder te rijden of je ziet de krotten van de roma’s die gemaakt zijn van de vreemdste dingen. Je kunt jezelf niet voorstellen hoe je daar in zou moeten leven.

Bij Alexander aangekomen splitsen onze groep in 2 groepen. De ene groep ging naar het Kamphuis van Alexander om daar verschillende dingen te doen en de andere groep waar wij in zaten gingen op de zolder van de kerk alles opruimen zodat er daar een zondagschoolruimte kan komen en de treden van de trap naar zolder gingen wij ook maken. Op zolder was het vies en stoffig er lag ongelofelijk veel troep maar na lang zweten met elkaar hebben we de zolder leeg gekregen ook de trap treden liggen allemaal. Toen we even pauze hadden besloten wij even door de roma wijk te lopen. Onderweg zagen we een jonge moeder met 2 kinderen in het gras zitten de kinderen speelden met het gras. We liepen er naar toe en werden vrolijk begroet door de moeder en kinderen. Anna gaf aan het oudste kindje haar armbandje waar het kind zoo ongelofelijk blij mee was dat je haar ogen gewoon op zag vrolijken en we nog lang na gezwaaid werden. Het was mooi om te zien hoe je toch contact kon hebben met zulke mensen terwijl het allemaal handen en voeten werk was. Rond half 4 gingen we naar huis en hadden we lekker even vrije tijd. Als avondeten kregen we soep en schnitzel met groenten. Na het avondeten hielden we een dagafsluiting met bijbelstudie die ging over mattheus 25 een erg toepasselijk en bijzonder stukje bij onze reis daarna zongen we met elkaar nog wat liederen. Het was een warme gezellige en mooie dag!!!
We gaan vanavond nog even gezellig met de groep buiten zitten en wat drinken daarna heerlijk slapen en morgen weer een nieuwe frisse dag...

Liefs Anna en Sanne

• 01 Augustus 2018 - 09:04

De Oudste:

Goedemorgen vrienden en vriendinnen, bedankt voor het verslag. Goed bezig. De trap is een mooi symbool om het hoger op te zoeken ! vergeet " DE LEUNING " niet ! Succes vandaag.

• 02 Augustus 2018 - 10:09

De Oudste:

Beste vrienden en vriendinnen, we hebben begrepen dat het in Belgrado regent en onweert , hoe is het bij jullie ?? Wij ( het thuisfront ) zijn benieuwd naar het verslag van dag 3 !! Hart. gr.