Vervolg dag 2 - Reisverslag uit Kucura, Servië van Jeugddiaconaat HG Oud-Beijerland - WaarBenJij.nu Vervolg dag 2 - Reisverslag uit Kucura, Servië van Jeugddiaconaat HG Oud-Beijerland - WaarBenJij.nu

Vervolg dag 2

Door: Lisanne en Elvira

Blijf op de hoogte en volg Jeugddiaconaat

26 Juli 2016 | Servië, Kucura

Dobro veče (Goedenavond),

Dit is ons vervolg op dag 2 door de groep die vandaag ging verven.

We kwamen aan in een schoolgebouw in Kucura, waar de gang wel een nieuw kleurtje kon gebruiken. De school was best groot, veel fleurige lokalen met veel kunstwerken van de leerlingen. In de lokalen stonden Nederlandse stoelen en tafels. Ook in de gang stonden er tafels en stoelen. Deze moesten in de lokalen komen. Dit was voor ons een fluitje van een cent door super teamwork (zie foto)!

We dachten hierna meteen aan de slag te kunnen maar.... de kleur moest nog bepaald worden en alle benodigdheden moesten nog gekocht worden. Tijdens het wachten hebben we ons vermaakt met ramen zemen, vloeren vegen en muren afplakken. Maarten werd tussendoor geïnterviewd voor de lokale televisie, wat vanavond hier wordt uitgezonden.

Na lang wachten kwamen Mirco en dominee Alexander met alle verfspullen. De verf moest gemengd worden en dit doen ze hier nog 'ouderwets' met (heel veel) water en hun handen. De verf werd anders dan wij hadden verwacht, het was erg waterig! Dit is hun manier van werken en moeten wij respecteren. Wij konden beginnen met het witten van de plafonds. Dit was erg zwaar en het was er erg warm. We werden geholpen door Mirco, een lokale bewoner en de helper van dominee Alexander. Ondertussen drupte alle waterige verfdruppels bovenop ons hoofd, op onze kleding en op de grond want er ligt geen vloerzeil op de grond. Dit waren tegels, deze kregen hierdoor ook een mooie, nieuwe kleur. ;)

Tijd voor een break! Alice en dominee Alexander hadden een watermeloen van 20 kg (!) gekocht voor ongeveer 4 euro! Buiten in het zonnetje hebben we genoten van een stuk watermeloen en dat ging er wel in.

Na de pauze konden we weer aan het werk, de muren. De conciërge van het schoolgebouw kwam langs en ging de juiste kleur voor ons mengen. Dit duurde ruim een half uur voordat hij de juiste kleur groen had bepaald. Uiteindelijk konden we dan beginnen. De knaloranje kleur werd vervangen door frisse groene kleur. We zijn hier tot 15:00 mee bezig geweest. Daarna hebben we met elkaar de vloer hard schoongemaakt. Dit was hard nodig doordat de vloer besmeurd was met witte en groene verf.

Rond 12:00 vertrokken Maarten, Rosanne, Mariëlle, Carolien en Lisanne naar een 'kindergarden'. Hier moest de kale buitenmuur wit geschilderd worden met kalkverf. Deze verf brachten we aan met bezems. De verf was heel waterig of er zaten veel klonten in waardoor de verf niet makkelijk bleef zitten. We werden geholpen door 5 jongeren uit de gemeente maar die vonden na een kwartiertje de speeltuin ook erg interessant..... De bedoeling van de muur is om deze vandaag wit te maken en morgen er muurschilderingen op aan te brengen. Rond 15:00 gingen wij terug naar het schoolgebouw om daarna met elkaar terug te gaan naar ons 'Central Home'.

Vanavond hebben we luxe gegeten, namelijk een 3-gangen-menu. Allereerst een soort groente-bouillon. Daarna kregen we super lekkere spaghetti, dat deed ons denken aan Holland. Tot slot nog een custard pudding. De gastvrouwen hebben hiervoor een groot en welverdiend applaus gekregen!

Na het eten ging iedereen zijn eigen gang, muziek maken in het Servisch met behulp van Els, een boek lezen, tafeltennissen en nadenken over de muurschildering voor morgen. We hebben inmiddels hiervoor een super leuk en mooi idee, wat we nog even geheim voor u houden. Morgen hier meer over.

Dit was het weer voor vandaag.

Allemaal nog een fijne avond en laku noć (weltrusten).

Namens ons allemaal,
Lisanne en Elvira

• 27 Juli 2016 - 13:50

Jeannette:

Hallo werkvakantiegangers, wat mooi om te lezen dat jullie zo welkom zijn.
    Fijn om zo met jullie mee te kunnen leven en te Horen en zien hoe jullie het daar in Servië -ieder op zijn eigen wijze - met elkaar fixen en "goed". bezig zijn!
    Fijn ook voor de woorden in Servisch zo kan ik -als wij 4 aug naar Servië komen voor de bruiloft van zoon Henk met Servische Nena- al goedenavond en welterusten zeggen, bedankt (-; geweldig hoop nog veel van jullie te leren komende dagen, succes en veel "werk"plezier!!