Dag 11 - Reisverslag uit Kucura, Servië van Jeugddiaconaat HG Oud-Beijerland - WaarBenJij.nu Dag 11 - Reisverslag uit Kucura, Servië van Jeugddiaconaat HG Oud-Beijerland - WaarBenJij.nu

Dag 11

Door: Wim en Elvira

Blijf op de hoogte en volg Jeugddiaconaat

04 Augustus 2016 | Servië, Kucura

Landgenoten,

Na het standaard ochtendritueel kwamen we aan bij de kerk van dominee Aleksander. Een groep bleef hier, de anderen gingen naar het huis van Mirko om daar te gaan helpen.

De groep die bleef moesten als eerste twee trampolines naar het voetbalveld aan het eind van de straat slepen... Na veel puzzelen met stokken en het spannen van het trampolinedoek (met veel getrek en geduw) werden de wat gammele trampolines al snel druk bevolkt met kinderen die maar bleven riepen om ofwel Thomas of Joanne. Na een uur kwam Mirko langs om het dramastuk op te voeren. Dit werd snel en een beetje provisorisch uitgevoerd. Na nog een liedje te hebben gezongen vloog Mirko al weer in de bus om verder te klussen.
Even later kwam de bus opnieuw langs met dit keer Jeroen achter het raampje. Het bleek een ongeluk te zijn. De bus kwam meteen handig van pas omdat er waterballonnen waren gevuld die naar het veld konden worden gereden. Hier ontstond al snel een water gevecht met meer dan alleen waterballonnen er emmers vol met water uit verschillende huizen rondom het veld en al snel was Thomas doorweekt. Nadat de rust was weergekeerd, bleek het al weer tijd te zijn om te gaan opruimen. Na een groepsfoto en 'chi chi wa' werden de trampolines heel snel weer afgebroken en werd er goed geholpen om deze weer terug naar de kerk te tillen. Snel kwam ook de groep die bezig was geweest bij het huis van Mirko terug en konden we snel iets in onze mond steken. Op naar het zwembad want het was erg warm.

Het schoonmaken en verder verbouwen van het huis van Mirko.
De groep werd in tweeën gedeeld, de ene helft ging de zolder op waar een enorme berg stof en glaswerk lag. De ander helft ging de maisschuur van Mirko afbreken/slopen. De zolder was een enorm wespennest, en de overblijfselen van een oude brouwerij lagen verspreid over de zolder. De rest van de rotzooi is naar de overkant van de straat gebracht (vuilnisbelt). Buiten werd de maisschuur die erg oud was afgebroken. Aad ging eerst het zeer wankele dak op om de stenen dakpannen te verwijderen. Toen de dakpannen er af waren hebben we de steunbalken verwijderd en met grof geweld de maisschuur omgeduwd. Daarna zij alle bruikbare resten gesorteerd en werd bestempeld als brandhout.

Vanochtend is een klein groepje (Alice, Arjan, Jacoline, Els en Elvira) naar het ziekenhuis in Vrbas gegaan voor een rondleiding. Dit werd gedaan door de manager en 2 verpleegkundigen. Het ziekenhuis zag er vanaf de buitenkant mooi uit, eenmaal binnengekomen was het toch wel erg verouderd. We werden heel vriendelijk verwelkomd. Eerst hebben we in een kantoortje met elkaar gesproken over wat we hier in Servië deden en wat wij met de zorg hebben... (Alice, Elvira; verpleegkundige, Jacoline; verloskundige, Arjan; bouwkundige van het nieuwe Erasmus ziekenhuis). Voordat we aan de rondleiding begonnen moesten wij ons eerst even omkleden want we mochten niet in onze korte broek en topje mee. Dus we kregen een veel te grote, oude dokterjas aan wat heel veel bekijks gaf in een overvolle First Help. Het ziekenhuis was verouderd, toch waren er wel wat overeenkomsten met de ziekenhuis in Nederland. Dan moet u denken aan de indelingen van afdelingen, het samenvoegen van bepaalde specialisme. De verschillen hadden toch wel de overhand. Zo werken hier de verpleegkundige op een dag 12 uur in de zomer vanwege personeel tekort en is 1 verpleegkundige verantwoordelijke voor 30 patiënten, er zijn maar 2 verpleegkundige op een dag, en er is geen geld voor bijvoorbeeld gordijnen om de privacy van de patiënten te bewaren. Er zijn nog veel meer dingen op te noemen maar het komt er toch wel op neer dat wij niet mogen klagen over de werkdruk en respect moeten hebben voor deze mensen. Het was een mooie ervaring om even hier in het ziekenhuis om een hoekje te kijken.

Het was erg warm vandaag, iedereen is lekker verkleurd of verbrand. We mochten vanmiddag weer heerlijk naar het zwembad toe. We hebben van 13:45 - 17:00 gezwommen, nou ja gezwommen ook geslapen, gelezen en gebeachvolleybalt. Éen en al pret. Het was heerlijk verkoelend.

Na het zwemmen zijn we met elkaar, inclusief dominee Aleksander, zijn dochtertje Rebecca, Mirko en oom Dragan, gaan eten in een hamburgertent. Want ja ja die hebben ze hier ook :) Het was super gezellig met elkaar. We hadden ook nog een verrassing voor dominee Aleksander. Een paar dagen geleden vertelde hij dat hij bezig is met een huis te kopen voor roma kinderen. De bedoeling is dat de roma kinderen daar kunnen verblijven als soort vakantie week. Financieel had de dominee het nog niet rond, hij zou namelijk dit jaar dan €2000,- moeten betalen en volgend jaar nog een keer €2000,-. We hebben de eerste helft gesponsord voor hem met het projectgeld. De volgende €2000,- hebben we al toegezegd maar hoort u nog meer over. De dominee was hier heel erg blij mee, dit was zo mooi om te zien. Hierna hebben we gisterenavond een collecte gehouden onder de werkvakantiegroep. De collecte was bedoeld voor waterputten en stroomaccu's voor roma gezinnen. We hebben een mooi bedrag opgehaald en kunnen hiermee een aantal gezinnen voorzien van stroom en water. Als klap op de vuurpijl hebben een aantal meiden vanmiddag geshopt in Vrbas en leuke cadeautjes gekocht als bedankje voor dominee Aleksander, met onder andere de groepsfoto die we in Belgrado hebben gemaakt hebben we op canvas geplakt wat tot een mooi resultaat leidde.
Na een ijsje te hebben gegeten en (alweer) een groepsfoto te hebben gemaakt zijn we met elkaar naar naar het voetbalveld gegaan. Dit keer konden de jongens lekker buiten voetballen. Samen met de Serven (inmiddels maatjes) hebben we een leuk potje voetbal gespeeld.
Helaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaas komt er ook een tijd van afscheid nemen (huil huil snik snik). Na honderden foto's en selfies hebben we afscheid genomen van de roma's, Mirko, en met een knuffel van dominee Aleksander. We zijn uitgezwaaid en weer richting het Centrale Home gegaan.
Om 22 uur hadden we dagafsluiting en hebben we ook Els nog verrast. We hadden leuke cadeautje's gekocht en voor Els gezongen. Ze heeft ons heel goed begeleid deze weken en is onderdeel geworden van de groep.

Vanavond hebben we een gezellige laatste avond met elkaar en mogen we terug kijken op 2 hele mooie, bijzondere, gezellige en warme weken.
Morgen worden we om 08:30 opgehaald en gaan we aan de terug reis beginnen richting Boedapest.

Slaap lekker alvast,
Tot morgen.

De werkvakantiegroep.

• 05 Augustus 2016 - 07:27

H. Palland:

Na een paar heel bijzondere weken een veilige thuisreis toegewenst

• 05 Augustus 2016 - 21:14

Fam A Brussaard:

Lieve jongeren

We hebben jullie belevenissen gevolgd,leuk om te lezen.
    Het zijn 2 weken geweest om niet te vergeten hard werken liefde geven aan de verre naaste
    en dan te ontdekken hoe goed wij het in Nederland hebben.

Ook heel mooi dat jullie met elkaar konden zingen en evangeliseren met de bevolking daar.
    Het afscheid nemen zal moeilijk zijn jullie vertrekken vast met tranen in de ogen,maar een ding de bevolking heeft een blijvende herinnering aan jullie al dat werk wat er is verzet.

We wensen jullie een goede terugreis en bidden of de Heere onze God de Roma mensen nabij
    wil zijn en jullie veilig thuis mogen komen.

Welterusten alvast met de groeten van We zullen maar zeggen fam a Brussaard