Dag 10 - Reisverslag uit Feketić, Servië van Jeugddiaconaat HG Oud-Beijerland - WaarBenJij.nu Dag 10 - Reisverslag uit Feketić, Servië van Jeugddiaconaat HG Oud-Beijerland - WaarBenJij.nu

Dag 10

Door: Karel&Karel + Margriet&Joanne

Blijf op de hoogte en volg Jeugddiaconaat

03 Augustus 2016 | Servië, Feketić

Lieve mensen,

Vandaag zijn wij er veel te vroeg uit gegaan, maar wel voor een zeer goed doel. Adriaan Brussaard, onze aller grootste vrind, is vandaag jarig. Claartje en Jan-Hendrik hadden een paar liederen geknutseld en die hebben wij uit volle borst gezongen. Een mooi gezicht zo'n zwaar verbouwereerde Aad. Ook al had Adriaan ons de dag van te voren gewaarschuwd niet te gek te doen, kon hij om dit warm onthaal wel lachen. Nadat we de cadeau's hadden overhandigd aan de jarige Aad, zijn we begonnen aan ons ontbijt.

Het einde van de werkvakantie begint in zicht te komen en zo is het ook met de acties die we doen. Veel van de projecten hebben we inmiddels afgerond en daardoor stonden er voor vandaag maar 2 op de planning.

Project 1 was het kinderwerk in djurdjevo. Na een lange rit kwamen we aan in de wijk waar we al eerder een pad naar de kerk hebben aangelegd, dus de buurt was ons bekend. Vanaf het moment dat de bus de wijk binnen reed, begonnen de kinderen naar de kerk te stromen. Ze hadden begrepen dat wij spelletjes met hen zouden komen doen. De kinderen waren blij ons te zien en namen vol verwachting plaats in het kerkje. We zijn de dag begonnen met het bekende bijbelverhaal "de barmhartige Samaritaan". Wij hebben dit doormiddel van een toneelstuk aan de kinderen verteld. Hierna zijn we gaan kleuren met de kinderen. Met wat overgebleven attributen van de vorige dag hebben we de kinderen dezelfde knutselopdracht gegeven als gisteren. Na het creatieve ochtendje hebben we nog even een paar actieve spelletjes gedaan om wat energie kwijt te raken. Vervolgens zijn we naar de in het dorp gelegen speeltuin gegaan. Hier waren de kinderen op hun best want geloof ons, je geeft ze een voetbal en ze doen er dingen mee die bij ons alleen Jan-hendrik doet ;). Nadat de kinderen hun energie kwijt waren, zijn we terug gegaan naar de kerk. Daar aangekomen hebben we aan de kinderen tasjes uitgedeeld met toilet artikelen en speelgoed. Het is erg mooi om te zien hoe blij ze worden van bijvoorbeeld een jojo. Nadat dit gebeurt was gingen we de busjes weer in waar al snel de meeste in slaap vielen. Daarmee was er weer een dag kinderwerk afgerond.

Project 2 Werken op het land. Joop, Viktor, Marco, Victoria, Piet, Nathan, Elco, Tanja en Willemijn (boeren en boerinnen van deze ochtend) gingen vandaag de familie van Aleksander helpen op het land. Allereerst gingen we uien en aardappels rooien. Dit was toch iets zwaarder in de hete zon dan we dachten. We kregen kort daarna pauze omdat ze dachten dat we snel uit het veld geslagen waren, wat reuze meeviel. Na de pauze gingen we onkruid wieden. Op het veld troffen we een aantal watermeloenen aan. Na wat onkruid te hebben verwijderd, stelde Joanne de vraag: ‘Groeien de andere watermeloenen onder de grond?’ We schoten allemaal in de lach en Wim begon zijn biologie les over de bloemetjes en de bijtjes. We gingen vervolgens verder bij de wortels. We waren druk bezig, tot Joanne per ongeluk een wortel weggooide. Volbrecht schreeuwde het uit: ‘Neeeeuuj, wat doe je? Die wortels zijn ontzettend lekker en gezond!’ Tot verbazing van de Serven stak Volbrecht de wortel met aarde en al in zijn mond. Opnieuw hadden we pauze en werd ons uitgelegd hoe we bonen moesten pellen. Het was ’s ochtends goed uit te houden met het windje. Natuurlijk moest de opmerking ‘zal ik er nog een laten’ gemaakt. Waarnaar vervolgens de daad bij het woord werd gevoegd. Het was een hilarische dag en het werd nog gekker. Tijdens het bonen pellen kwamen we ook beschimmelde bonen tegen. ‘Hoe herken je deze bonen?’ Werd er gevraagd. Rosanne legde uit dat je deze bonen kon herkennen aan het witte suède laagje. Ook dit werd vervolgd met een lachsaldo. We waren weer druk bezig toen Elvira verdwaast aan een Servische vrouw vroeg: ‘How many bones?’ Toen kon de ochtend met onnozele opmerkingen niet meer stuk. Tijdens de pauze werden we volgegooid met cola en sinas, waardoor we echte boeren leken. Volbrecht opperde het ABC op te voeren, helaas mislukte dit plan. Volgens Thomas was dit heel logisch want: ‘Volbrecht is namelijk veel te dun om te kunnen boeren.’ Kortom, een hilarische en onvergetelijke ochtend op de boerderie.

Na de projecten hebben Els, Maarten, Jan Hendrik en Claartje de taart voor Aad opgehaald bij een vrouw uit de gemeente van Aleksander die verjaardagstaarten maakt (zie foto). Speciaal voor Aad een taart met een BMW logo. Toen we thuis kwamen hebben we de taart aangesneden en heerlijk gesmuld van de overheerlijke mokka chocola hazelnoot marsepein taart.

We aten wat vroeger dan normaal. Pizza met vuurwerk, ook speciaal voor de jarige. We gingen namelijk deze avond naar een bijeenkomst over christelijke roma’s. De helft begrepen we er niet van maar we hebben wel genoten van de muziek. Zelf hebben we ook nog een optreden gegeven door middel van het voordragen van vier opwekking nummers. Na afloop was er een foto moment, omdat de jeugd het jammer vind dat we bijna weg gaan. Al met al gaan we nu heerlijk naar bed.

Houdoe,

Iedereen

• 04 Augustus 2016 - 07:12

Dia Willemsen:

Mogguh...

Leuke belevenissen hebben jullie gisteren weer meegemaakt.
    Oeiii, wat zullen jullie , D.V. Volgende week de Hollandse boontjes en andere groenten weer waarderen

• 04 Augustus 2016 - 12:17

Pa Brussaard:

Beste allemaal,

We kijken er elke dag naar uit om te lezen wat jullie uitvoeren en meemaken, mooi om te merken dat de onderlinge band ook goed is.
    Het moet een heel aparte ervaring zijn om in een heel andere cultuur en onder heel andere leefomstandigheden te zijn, het maakt jullie ongetwijfeld van binnen rijker.
    Ook al is het 'maar' een beker koud water.
    Bedankt voor al de mooie en ontroerende verhalen en foto's, voor jullie werklust, inzet en saamhorigheid
    Enne... Aad zoveel aandacht en belangstelling maak je toch niet veel mee op je geboortedag...prachtig, bedankt allemaal.
    Nou nog een paar goede dagen gewenst en we hopen en bidden voor een behouden terugkomst.

Hartelijke groet van de Zinkweg