Dag 5 - Reisverslag uit Kucura, Servië van Jeugddiaconaat HG Oud-Beijerland - WaarBenJij.nu Dag 5 - Reisverslag uit Kucura, Servië van Jeugddiaconaat HG Oud-Beijerland - WaarBenJij.nu

Dag 5

Door: Volbrecht, Thomas en Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeugddiaconaat

29 Juli 2016 | Servië, Kucura

Beste vrienden uit het vaderland,

Bij het zien van de dageraad ontwaakten 26 paar ogen om de ochtendgloren te bewonderen. Gezien het weer beloofde het een mooie, zonnige dag te worden met een goed gevuld programma. Het programma van vandaag bestond uit een viertal onderdelen: kinderwerk in Kucera, bouwen aan het romahuis en de daarbij behorende activiteiten met de kinderen, verven van het schoolgebouw en de kindergarden. Als beloning voor dit vele werk werd ons verteld dat we aan het einde van de dag een verfrissende duik konden nemen in een helderblauw Servisch zwembad.

Rond half negen (op z’n Servisch, dus te laat…) werden we weer opgehaald door onze vaste возач (bestuurder in het Servisch) met de über-luxe touringbus die heel wat bekijks trekt van de plaatselijke bevolking. We zijn verder gegaan met het schilderen van de onderste laag in de gang. Vanwege de ‘ontzettend goed dekkende’ verf met zeer veel water was het nodig om de laag twee keer te beschilderen. Desalniettemin, het eindresultaat zag er noemenswaardig uit waar we oprecht trots op kunnen zijn. Op de vloer zat wat verf en zelfs met pallets terpentine was het er bijna niet af te schrobben (verf op terpentinebasis).

Voor het schilderen van de kindergarden was een groep meiden aangewezen. Om te bewijzen dat mannen ook creatief kunnen zijn, verleende Corstiaan en Jan-Hendrik hen artistieke ondersteuning. De overgebleven muur werd beschilderd met Hollandse taferelen. Denk aan uw al oude maar toch vertrouwde klompen en molens. Om het plaatje compleet te maken, mogen de schitterende tulpen niet ontbreken. Het werk werd na afloop bekroond met een medaille (zie foto).

Onze ‘Hollandse juffen en meesters’ hebben de taak op zich genomen de kinderen van Kucura te vermaken in de kerk van dominee Aleksandar. Om een zo groot mogelijke groep te krijgen, verzamelden we de kinderen uit de buurt. We begonnen de ochtend met het zingen van liederen in het Servisch. Daarna heeft één van de kinderen het Bijbelverhaal van de ark van Noach voorgelezen in eigen taal. Het knutselwerk bestond uit het maken van de ark van papier waar een regenboog bij werd geschilderd. Na deze creatieve uitlatingen werd er tijd vrij gemaakt voor een potje voetbal.

De groep die vandaag naar het ‘Roma-huis’ ging was daar voorheen nog niet geweest. De eerste indruk van deze groep was dat de kinderen daar waren om op te vreten. Als aftrap van de dag werd de stoep volkomen onder gekalkt met stoepkrijt. De grond van de aanbouw is egaal gemaakt zodat de vloer er in de komende dagen in worden gestort. Verder werden de houten balken die het dak gaan ondersteunen aangeleverd om ook daarmee in de komende dagen te gaan werken.
Echter, het grote contrast van de straat waar het Roma-gezin was de Orthodoxe kerk. Hoewel het een relatief kleine kerk is, staat het vol met iconen en vergulde religieuze attributen. Dit in schril contract met de armzalige roma-huizen verderop.

Zoals ik aan het begin het verteld zouden we aan het einde van de dag naar het zwembad gaan. Helaas is de beloning letterlijk in het regen gevallen, want het is het kortste zwempartijtje ooit geworden. Dit heeft de goede sfeer in de groep allerminst verpest, want we hebben nog een zeer leuke avond met elkaar gehad!

Поздрави. (Groetjes.)

• 29 Juli 2016 - 22:38

Piet, Adrienne En Madeleine Moree:

Beste allemaal.
    Wat bijzonder om met jullie mee te beleven wat jullie daar allemaal doen.
    Het zal voor jullie een bijzondere ervaring zijn, om jullie zo in te zetten voor de medemens die jullie hulp zo goed kunnen gebruiken.
    Aan de foto's te zien verzetten jullie heel veel werk.
    Wij willen jullie veel Zegen toewensen bij jullie werk.
    Een hartelijke groet ( ook speciaal voor onze nicht Margriet v.d. Heiden) van Piet ,Adrienne en Madeleine Moree.

• 29 Juli 2016 - 22:51

Dick Van Rijn :

Het is nog steeds fijn werk wat jullie allemaal doen. En zo te zien hebben jullie er prachtig weer bij.
    Een werkvakantie in de zon is om blij van te worden. Met jullie werk maken jullie je medemens ook geweldig blij! Vertel ze van het LICHT dat altijd schijnt! Veel sterkte en succes toegewenst!
    Dick van Rijn (opa van Joanne ).

• 29 Juli 2016 - 22:52

Opa En Oma Admiraal:

Lieve mensen, wat fijn dat wij in O-B jullie werkzaamheden en het resultaat kunnen volgen , en die resultaten mogen gezien worden wat een mooie muurschilderingen en wat is de gang opgeknapt prachtig ! Ook het "Roma-huis" vordert gestaag. Wat een geweldige sfeer. Hartelijke en lieve groeten aan jullie allen ( en speciaal (!) voor Claartje en Jan Hendrik ( dat mag toch wel ( ?) Oop en oma Admiraal

• 30 Juli 2016 - 09:59

Dia Willemsen:

Hallo allemaal,

Wat hebben jullie al een hoop mooi werk verzet...prachtige muurschilderingen, wat zijn jullie ontzettend creatief!

• 30 Juli 2016 - 10:11

Dia Willemsen:

Haha, de rest van ons verslag is weggevallen...

Maar ... Wat is de gang ook mooi geworden zeg!
    Wat fijn om ook de kinderen bijbels onderwijs te kunne geven en mooie werkstukjes met ze te maken..
    Na het vele werk ook nog wat ontspanning van een potje voetbal en ach....de volgende keer kunnen jullie misschien wel wat langer zwemmen

• 30 Juli 2016 - 18:05

Fam.Klokkenburg:

Geweldig om jullie verslagen te lezen. Voorgelezen aan de fam. In de Pr. Bernhardstraat. Groeten in het bijzonder voor Alice en Lieuwe.