1e dag - Reisverslag uit Vrbas, Servië van Jeugddiaconaat HG Oud-Beijerland - WaarBenJij.nu 1e dag - Reisverslag uit Vrbas, Servië van Jeugddiaconaat HG Oud-Beijerland - WaarBenJij.nu

1e dag

Blijf op de hoogte en volg Jeugddiaconaat

10 December 2016 | Servië, Vrbas

Dobor dan lezers van dit blog,

Na een aantal weken van kleding en gevulde schoenendozen verzamelen is het vandaag de dag dat we gedrieën naar Servië zijn afgereisd om deze te gaan uitdelen in de gemeenten van Ds Aleksandar.
Na een zeer voorspoedige reis was het even de vraag wie ons op zou komen halen op het vliegveld van Belgrado.
Al snel zagen we dat Ds Aleksandar samen met zijn zoontje gekomen was.
Het weerzien was hartelijk en al snel waren we in de blauwe fiesta op weg naar Vrbas.
Onderweg zijn we door Aleksandar uitvoerig bijgepraat over alles wat de afgelopen maanden in zijn gemeente is voorgevallen. Veel problemen en tegenwerking van de bevolking en de overheid.
Gelukkig zijn er ook goede dingen te vermelden.
Het huis door ons gefinancieerd, voldoet aan alle verwachtingen, is al wat opgeknapt en voorzien van wat meubilair. Ds Aleksandar is er erg blij mee en het wordt volop gebruikt voor Bijbelstudie en bijeenkomsten met gemeente leden. Als het kan gaan we er deze week heen en zullen we foto's plaatsen
De school is verder geverfd door de ouders van de kinderen uit zijn gemeente en moet erg mooi geworden zijn, ook hier gaan we heen om dit te bekijken.

Onze eerste opdracht vanmiddag was geld wisselen, na een zeer beknopte uitleg waar dit moest zijn hebben we( ergens daar) een klein hokje gevonden naast de hotdogkraam waar we een beetje aarzelend 50€ hebben gewisseld. Volgens ons klopte de hoeveelheid dinars die we kregen. Maandag zullen nog maar eens een poging doen na hopelijk betere uitleg.
Hierna zijn we op pad gegaan om geld uit te geven voor de te te maken voedselpakketten.
We hebben vast 140 liter zonnebloemolie, en 70 pakken suiker gekocht. Maandag komt daar nog 2000kg aan meel bij. Hiermee kunnen 70 gezinnen en maand lang uit de voeten.
We hadden afgesproken om in het restaurant te gaan eten, maar voor we zover waren was Aleksandar er al weer om ons mee te nemen naar zijn kerk om te helpen opruimen voor de dienst van morgen.
Onderweg maar even bij de plaatselijke hamburger tent, de favoriet van Aleksandar, een hamburger gegeten maat xl met heeeel veel saus.
Op naar de kerk, daar was het vol, niet met stoelen maar met dozen en zakken hulp goederen.
Voorlopig moest het meeste naar zolder gebracht worden, maandag mogen we het er weer af halen.
We waren koud bezig of het licht in het hele dorp viel uit, mbv de zaklamp op de telefoons zijn we verder gegaan, en jawel na een half uur sprong het licht weer aan.
De kerk werd keurig aangeveegd met een mini bezem door Albert Jan, waarbij we elkaar vanwege het stof niet meer konden zien.
Met het stof in de longen hebben we nog taart gegeten vanwege de verjaardag van oom Dragan.
Na een uurtje gezelligheid met Els en de familie Subotin terug gereden naar het appartement in Vrbas waar we verblijven.
Morgen om half tien worden we verwacht in de kerk van Djurdevo.